We bought a zoo – Benjamin Mee

‘Een vervallen dierentuin, een jong gezin en de 200 wilde dieren die hun leven voorgoed veranderden.’

Benjamin Mee verhuist met zijn gezin naar een onwaarschijnlijk nieuw thuis: een vervallen dierentuin in een uithoek van Engeland met meer dan 200 exotische dieren, waaronder vier tijgers, leeuwen, poema’s, drie beren, een tapir en een roedel wolven. Hij wil de dierentuin renoveren en als familiebedrijf runnen, maar echt gemakkelijk gaat het niet: de tijgers breken los, het geld raakt sneller op dan voorzien, het personeel is sceptisch en er ontstaan spanningen binnen het gezin. Tot overmaat van ramp slaat het noodlot toe: de hersentumor van zijn vrouw Katherine is terug.

Dit was eens een totaal ander boek voor mij. Het gaat over dieren! Ik lees nooit over dieren. Maar dit is echt een plaatje. Het verhaal kon je net hierboven al lezen, maar dit heeft mij enorm geboeid gedurende het boek. Door de levendige vertelsels (Benjamin Mee is een journalist, die er wel wat van kan) kon ik me alles goed voorstellen en ik heb zowaar zin om de zoo echt te gaan bezoeken! Misschien is dat wel een ideetje voor als ik ooit nog eens in Engeland ben. Ja, dit is echt gebeurd! -Dit was een mededeling voor wie het nog niet door had. Het boek heeft de laatste tijd nogal veel belangstelling gekregen door de film die vorig jaar uitkwam en die nu bijna op dvd in de rekken ligt. Ikzelf was ook zeer aangetrokken door de kaft en ik heb het ook daarom meegenomen naar huis. De zoo zelf heeft hierdoor trouwens ook veel extra aandacht gekregen, zo kan je op de website (link beneden) een foto zien met Benjamin en Matt Damon die hem vertolkt in de film. Maar dit is niet het eerste ‘filmpje’ over de zoo. Tijdens de restauratiewerken heeft BBC hier een documentaire over gemaakt, namelijk ‘Ben’s Zoo’. In het boek kan je hier ook meer over vinden en op youtube kan je enkele fragmenten bekijken: bijvoorbeeld.

Bekijk dit filmpje waarin de auteur wat vertelt over zijn avontuur en over het boek: (oh, dit filmpje bevat nogal veel spoilers. Op eigen risico bekijken dus!)

aantal pagina’s: 318
jaar: 2008
genre: waargebeurd
Extra: klik voor de officiële website van de Dartmoor Wildlife Zoo

 

This entry was posted in BOOKS, Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment