Berlijn, ich lieb’ dich.

Van vorige zondag 26 januari tot en met woensdag 29 januari ben ik op studiereis geweest naar Berlijn, de hoofdstad van Duitsland. Het was koud, gemiddeld -5°C, en er lag overal sneeuw. Maar het was geweldig!

Als je denkt aan een citytrip, zou je niet meteen denken aan Berlijn. Wel aan bijvoorbeeld Londen of Parijs. De laatste jaren echter is een korte trip naar Berlijn alsmaar meer aan het opkomen. Het is een stad vol met cultuur en geschiedenis, talloze restaurants en gezellige cafétjes en je hebt er niet het gevoel dat je je in een reusachtige stad bevindt. Lees snel verder voor een kort verslag van mijn reis.

Zondag 26 januari

Vroeg in de morgen vertrokken we van in Brugge naar Berlijn met de bus. Het zou een reis van 10 uur worden met nog enkele stops om het uiteraard nog langer te maken. Let me tell you, het was zo vermoeiend! Tijdens de rit hebben we onder andere naar 2 films gekeken, namelijk ‘Goodbye Lening’ en ‘Gangs in New York’. De eerste vond ik best goed, maar de tweede vond ik wat minder en ik had constant zin om te slapen in plaats van mee te volgen. Eenmaal we de grens van Nederlands hadden overgestoken en in Duitsland reden, werd het per 50 kilometer ongeveer 1 graad kouder. Toen we dan rond 6 uur ‘s avonds in ons hotel aankwamen was het -10. Brr. Nadat we ingecheckt waren, konden we naar onze kamer. En wat bleek? We hadden een suite! Haha, dat was echt een zalige verrassing. Hieronder zie je één van de bedden.

‘s Avonds gingen we dan gaan eten in een Italiaans restaurant: 12 Apostel Mitte. Dat is een echte aanrader. Het is heel gezellig ingericht en er hangt een speciale atmosfeer, mede doordat de tram er boven rijdt. Ook is het er niet zo duur, zo betaalde ik 9.90 voor een salade met kip die enorm groot was en ik niet op kreeg.

Maandag 27 januari

Op maandag zijn we de dag gestart met een lekker ontbijtje en daarna gingen we met de bus naar het DDR-museum. Dit is een museum dat volledig gewijd is aan de vroegere DDR en voornamelijk hoe de mensen toen leefden.

Links zie je de Trabant. Dat is de auto waar ze in de DDR mee reden. Speciaal? Ja, want hij is gemaakt uit plastiek. Rechts de typische scooter uit de DDR.

Daarna waren we een hele middag vrij. We zijn in een Turks/Italiaans restaurant gaan eten en daarna zijn we naar het Joods museum geweest. Dat is het museum met die speciale vorm en met die kinderkopjes. Dat was eigenlijk het enige leuke, want we hadden ons serieus mispakt. Het ging echt alleen over hoe joden leven, maar wij dachten dat het ging over de holocaust enzo.

We moesten als een opdracht ook overal foto’s maken samen met onze mascotte, dus gingen we verder met de ontdekkingstocht. Zo passeerden we onder andere Checkpoint Charlie, een stuk van de Berlijnse muur, de Brandenburger Tor, het Holocaust Mahnmahl enzovoort.

Die dag hebben we ook het Radisson Blu hotel bezocht, dat bekend staat om het grote aquarium in de lobby en KaDeWe, een groot warenhuis dat te vergelijken is met Harrods in Londen. ‘s Avonds zijn we dan nog een keer gaan eten in een Italiaans restaurant (ik weet het, waarom niet in een Duits? Maar je vindt meer anderstalige restaurants dan Duitse) dicht bij de Nollendorfplatz. Wie naar Berlijn gaat, daar vind je echt veel restaurants.

Donderdag 28 januari

Na het ontbijt vertrokken we richting Sachsenhausen. Dat is een werkkamp van tijdens WOII iets buiten Berlijn. Het is niet te vergelijken met o.a. Auschwitz, omdat het doel hier niet was om mensen te vermoorden, maar om ze echt te laten werken als straf. Er zijn wel massamoorden uitgevoerd en er stierven veel mensen door ziekte en uitputting, maar er was bijvoorbeeld maar een heel kleine gaskamer. Desalniettemin was het heel interessant om alles te zien, vooral ook omdat er veel sneeuw lag en men zich zo kan inbeelden hoe het geweest moet zijn voor de gevangenen in de winter.

In de namiddag bezochten we het Nhow hotel. Dit is een trendy designhotel met felle kleurtjes, voornamelijk roze en originele inrichtingen.

Daarna gingen we met 3 naar het Mauermuseum bij Checkpoint Charlie. In dat museum tonen ze allerlei verhalen van mensen die tijdens de DDR over de muur probeerden te geraken om zo het regime te ontvluchten. Soms was dit heel aangrijpend. ‘s Avonds aten we in het Hasir-restaurant Mitte. Dat is een Turks restaurant, maar het eten was veel te duur voor wat het maar was… Niet echt een aanrader dus, ondanks dat er foto’s hangen van belangrijke Turken die er al geweest zijn.

Woensdag 29 januari

Nog een beetje chillen in de lobby van het hotel en dan zijn we rond kwart voor 12 weer vertrokken richting België. We zijn ook nog even naar een supermarktje geweest om wat lunch te halen voor in de bus ‘s middags en wat goedkoop! Ik betaalde 1.98 voor 3 broodjes, een appel en een flesje water! What? In de bus bekeken we weer 2 films, deze keer ‘Hasta La Vista’ en ‘Offline’, beide Vlaamse films. Deze busrit ging ook veel sneller, de films waren goed en we zijn maar 2 keer gestopt. Rond half 11 waren we op bestemming en konden we naar huis gaan.

Berlijn heeft echt mijn hart gestolen en ik wil sowieso terug. We hadden eigenlijk maar 2 volle dagen en dat is veel te weinig om alles te kunnen zien wat je wilt. Zelfs voor shoppen hadden we geen tijd, want onze prioriteit lag even bij musea en cultuur. Maar shoppen kan je er zeker. De hoofdwinkelstraat is de Friedrichstraße en die is zeer lang met winkels als Zara, H&M, Forever 21, Pull&Bear, Benetton. Maar ook winkels zoals Chanel en Gucci. Voor elk wat wils dus. Je kan ook overal geraken met de metro en de tram, dus dat is ook een groot voordeel. Voor mij is het duidelijk, Berlijn is één van de tofste steden waar ik ooit ben geweest en ik raad iedereen deze stad aan.

Tschuss!

This entry was posted in TRAVEL and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Berlijn, ich lieb’ dich.

1. Pingback: Life currently /. | The adventure that is life.