the Hobbit: the Desolation of Smaug (2013) – review

Regisseur: Peter Jackson
Genre: avontuur, fantasie
Duur: 161 minuten

Dus… Gisteren ben ik eindelijk naar het tweede deel van the Hobbit gaan kijken. Ik zag deze net zoals het eerste deel weer in 3D. Laat ik het maar meteen al even zeggen, ik ben niet iemand die een gestructureerde manier heeft van reviews schrijven, dus jullie gaan gewoon maar moeten meedenken met mij, goed? Bon.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik vind dat Hollywood moet ophouden met alles op te splitsen in meerdere delen. ‘the Hobbit’ van J.R.R. Tolkien is echt niet zo dik. Oke, er gebeurt wel redelijk veel, maar om er 3 films van te maken? Nope. Bij dit deel merk je echt dat er dingen zijn bijgevoegd, die oorspronkelijk geen deel waren van het verhaal. Bijvoorbeeld het extra deel wat zich afspeelt tussen Gandalf en de Necromancer, of Tauriel. De vrouwelijke elf die niet eens in het verhaal voorkomt. Dit allemaal om de film natuurlijk langer te maken. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van de Lord of the Rings-trilogie en ik vind the Hobbit films ook leuk, maar het gaat om het principe. Het is net zoals bij the Hunger Games. Waarom splitsen ze Mockingjay op in 2 delen als dit boek het minst geapprecieerd werd van de drie?

Maar om het bij the Hobbit te houden, bij de 3D waren sommige deeltjes echt heel epic. Brokstukken die op je afvliegen en waarbij ik soms letterlijk eens wegdook, omdat het zo realistisch leek. Speren en pijlen die je bijna doorboren en beestjes die in je gezicht vliegen. De manier waarop het allemaal gefilmd is en hoe ze sommige effecten hebben gemaakt, vond ik echt heel erg mooi. Dat is wel zo typisch aan een Peter Jackson film, de details. Al het goud en de schatten in de berg zijn echt wauw en Smaug is heel mooi uitgevallen. Zijn stem is uiteraard ook een topper (kuch Benedict Cumberbatch). Martin Freeman als Bilbo is gewoon een combinatie die je aan niemand anders meer zou kunnen toebedelen, het is picture perfect.

Verder was de muziek prachtig, maar ik vond het jammer dat het typerende deuntje van deel  er niet in verwerkt was. Het was allemaal veel donkerder en meer zoals bij de Lord of the Rings-trilogie. Dit deels omdat er iets heel bijzonders gebeurt (evil), dat ik nu niet zal spoileren. Oh en er zitten een paar ‘verschiet-momenten’ in, maar echt enorme!

Ik zou het bijna vergeten, maar Orlando Bloom was natuurlijk ook weer van de partij! Joepie. Legolas wordt niet vermeld in het boek, maar het is wel een slimme keuze om hem er in te verwerken. Vooral omdat zijn haat jegens dwergen sterk naar voor komt en hij uiteindelijk nog bevriend zal worden met Gimli, zoon van Gloin.

Als ik een cijfer zou moeten geven aan deze film, zou ik gaan voor een

8/10

Ik weet niet wat het was, maar naar het einde toe had ik het wel een beetje gehad. Dat uitgemelkt-film gevoel, weet je wel. Maar toch geef ik nog een 8, omdat het toch wel een topverhaal blijft en omdat de effects enzo wel super waren.

This entry was posted in MOVIES and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

