the Princess Bride (1987)

Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.

‘The Princess Bride’ is een film, gebaseerd op het gelijknamige boek van William Goldman (1973), die gaat over ware liefde. Prinses Buttercup en Wesley zijn smoorverliefd, maar op een dag moet Wesley gaan. Hij belooft haar terug te komen, maar 5 jaar later krijgt Buttercup het bericht dat Wesley is vermoord. Wat hierna volgt is een wervelend avontuur van schermgevechten, snode plannetjes en vriendschap.

Ik had al enkele keren de naam van dit boek zien voorbijkomen op youtube en ik wist dat er een film was. Toen ik zocht naar een film om te bekijken, dacht ik hier ineens aan terug en besloot ik deze uit te kiezen. De film wordt geklasseerd onder de genres ‘avontuur’, ‘komedie’ en ‘familie’ en dat zijn toch wel genres die mij aanspreken. Ook is het een fantasieverhaal.

Tijdens de film lopen er eigenlijk 2 verhalen, namelijk dat van de Princess Bride en ook nog dat van de kleinzoon en de opa. De kleinzoon is namelijk ziek en de opa komt dan het boek voorlezen. Hierdoor wordt het verhaal van Buttercup soms gestopt, doordat de kleinzoon iets zegt. Het is eens iets anders en best wel aangenaam om naar te kijken. De humor komt ook een stukje daaruit.

Voor een film uit de jaren ’80 is dit een geslaagd project. Het acteerwerk is goed en ook al heb ik het boek niet gelezen, ik vermoed dat de film dit eer aandoet. Tevens is het script geschreven door de auteur zelf, waardoor ik denk dat de verhaallijnen redelijk parallel lopen.

Nog een kleine extra: deze film staat in de top 250 van IMDB op nummer 192!

4.5/5

This entry was posted in MOVIES and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

