the Jane Austen book club – de film

“Zes leden van een leesclub, zes boeken van Jane Austen, zes met elkaar verworven verhaallijnen, gedurende zes maanden. The Jane Austen Book Club toont het leven van vijf vrouwen en een man die maandelijks in een leesclub bijeenkomen om een roman van Jane Austen te bespreken. Ze ontdekken vervolgens dat ze veel meer gemeen hebben met hun favoriete lectuur dan ze ooit hebben kunnen vermoeden. Huwelijken eindigen, liefdes ontluiken en relaties worden op de proef gesteld, net als bij de personages uit de Austen romans. Een prachtige, intelligente en volwassen relatiekomedie, met, natuurlijk, een happy end.”

Hoewel het einde veel te happy was voor mij, was dit echt een leuke film. Het is zo een feel good movie, die je in een goed humeur brengt. Er zit humor in, schattige momenten en natuurlijk véél Jane Austen! Ik moet toegeven dat ik nog nooit een boek heb gelezen van haar, maar de quotes zijn altijd geweldig. De eerste paar hoofdstukken van ‘Pride and Prejudice’ had ik wel eens gelezen, maar ik was er dan mee gestopt. Maar in de nabije toekomst moet ik maar eens werk maken van haar 6 romans.

Het is op zich wel een beetje typisch dat ieder personage zo goed past bij het gekozen boek. Je kan soms wel al eens voorspellen wat er gaat gebeuren. Maar op zich maakt het ook niet zoveel uit, het is immers niet de bedoeling dat dit een film is waarbij je veel moet nadenken.

Een grote verrassing waren voor mij Emily Blunt en Hugh Dancy, die allebei zeer goed hebben geacteerd in deze film. Dat doen ze anders ook wel, maar ik was echt verschoten van hun personageverandering. Emily die een ‘seutje’ speelt en Hugh met een Amerikaans accent! Wel even wennen als je hem enkel hebt zien spelen in ‘Confessions of a Shopaholic’! Oh en de acteur die Damien speelt in Gossip girl? Kevin Zegers is zijn naam. In Gossip Girl vond ik hem echt een vervelend ventje. Maar in deze film is hij zo sexy! Ik kan er echt niet aan doen!

Het idee van een boekenclub vind ik over het algemeen ook heel erg leuk. Ik ben er gefascineerd door. Hoe een groep mensen samenzitten en één en hetzelfde boek bediscussiëren, love it! Zelf ben ik een boekenverslinder en ik zou het zeker zien zitten om ooit eens in een boekenclub te zitten. Van tegenwoordig zijn er veel op youtube, maar dat is niet hetzelfde -vind ik-.

Oké, dat was denk ik alles wat ik over deze film wou zeggen. Veel plezier met kijken! ;)

Cijfer: 7,8/10
Duur: 101 minuten
Regisseur: Robin Swicord
Met o.a.: Emily Blunt (the Devil Wears Prada), Hugh Dancy (Confessions of a Shopaholic), Kathy Baker (Edward Scissorhands)…

This entry was posted in MOVIES and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

