Sherlock Holmes – de film (2009)

“Un moment svp.”
“Je ne suis pas pressé.”

Robert Downey Er. en Jude Law geven Holmes en Watson een gedenkwaardig nieuw gezicht in deze scherpe nieuwe remake met de legendarische speurneus als brutale held, maar ook ongeëvenaard intellectueel. Verbijsterende ontknopingen, verbluffende Holmesiaanse conclusies, gevatte teksten, adembenemende scènes met de ene klapper na de andere; regisseur Guy Ritchie voert de spanning op door de wereld opnieuw kennis te laten maken met deze meester-detective.

Oh Sherlock Holmes, de detective die ons nooit té lang in spanning houdt. Ik moet zeggen dat, nadat ik de BBC-serie ‘Sherlock’ had gekeken, deze film heel wat anders was dan ik had gedacht. Het speelt zich natuurlijk af in de juiste tijd (waarin de boeken geschreven zijn), maar het contrast tussen de nieuwe serie is erg groot. En op voorhand had ik daar nog niet over nagedacht. Desondanks was het tof om de verhalen te zien in de juiste historische context (tot zover Sherlock Holmes historisch is) en andere acteurs de bekende personages te zien vertolken. Zo kan ik wel zeggen dat Rachel Mc Adams de rol van Irene Adler zeer goed vertolkt heeft! De muziek, geschreven door Hans Zimmer, is de wederom weer prachtig! Vooral het gebruik van de viool geeft de film de juiste sfeer. Een subtiele hint naar het feit dat Holmes een vioolspeler is. Of hij probeert het toch.

De andere acteurs en actrices hun acteerprestaties zijn evengoed als die van Rachel en ik -die nog nooit een film met hem had gezien- vond Robert Downey Jr. echt geweldig! Wat een goede acteur.

De film krijgt een 8, omdat ‘ie op sommige momenten niet ‘snel’ genoeg was. Heel vaak had je van die spannende, actievolle gebeurtenissen, maar andere scènes waren niet zo sterk waardoor ik er geen hoger cijfer van kan maken. Deze keer ben ik dus wel wat strenger, maar het kunnen niet allemaal topfilms zijn. Al is een 8/10 best wel een zeer goed cijfer :)

cijfer: 8/10
trailer: klik
duur: 123 minuten
jaar: 2009
met oa.: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel Mc Adams, Mark Strong…
regisseur: Guy Ritchie

This entry was posted in MOVIES and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

