herlezen van boeken

Ik weet niet waarom ik hierover een blogpost wou schrijven, maar ik had er gewoon zin in. Denk ik. Ik ben nogal een fervente boekenkoper en vaak stellen mensen mij dan de vraag wat ik met al die boeken doe. Nu lijkt het voor mij en voor hen logisch dat ik zeg: ik lees ze. Maar als je zoveel boeken hebt en blijft kopen, wat doe je dan met de andere?

Zelf ben ik absoluut niet iemand die haar boeken verkoopt. Ik zou (toch zeker nu niet) nooit mijn boeken kunnen verkopen. Ten eerste omdat ik het gevoel heb dat ik ze wel altijd eens zal herlezen en ten tweede omdat boeken mooi staan in het interieur. Er is niets leuker in bv. een living dan een volle boekenplank met veel kleur. Het geeft direct een extra gezelligheidsfactor aan de kamer.

Een huis is niet compleet zonder een boekenplank. En als je dan toch al die boeken hebt, waarom zou je dan niet in een ‘arme’ periode ervan gebruik maken om een ‘oud’ boek te herlezen? Met een arme periode bedoel ik trouwens een periode waarin je het je even niet kan veroorloven om weer een lading van 10 boeken te kopen.

Door de jaren heen heb ik reeds vaak gemerkt dat ik sommige boeken liever lees dan vroeger. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Twilight: New Moon. Toen ik het de eerste keer las, was ik op een bepaalde manier teleurgesteld door het verhaal. Maar wanneer ik het dan opnieuw had gelezen, trof het me echt en snapte ik echt niet hoe het ooit kon gebeuren dat ik het niet leuk vond. En dit overkomt me wel vaker. Ik denk dat je jezelf gewoon moet openstellen voor andere genres, verhalen en dat als er eens iets tegenvalt bij een boek, je dan niet meteen het gehele boek daarop moet veroordelen.

Op dit moment ben ik Harry Potter and the Order of the Phoenix aan het herlezen. Niet omdat ik geen andere boeken meer heb liggen (ik heb er genoeg die wachten om gelezen te worden), maar omdat ik gewoon zin had daarin. Het is nu eenmaal een boek dat je bijblijft en ongeacht het aantal keren dat je het leest, altijd weer nieuwe dingen tevoorschijn tovert. En dat is één van de leukste dingen aan het lezen van boeken. De fantasie laat je nooit in de steek.

This entry was posted in BOOKS and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a comment