Bevrijdend licht – Lynn Austin

“Een land in oorlog – een volk in slavernij – een hart verscheurd tussen liefde en waarheid.”

“1853. Caroline Fletcher groeit op in Richmond, in het zuiden van de Verenigde Staten. Ze is jong, blank en rijk, en wordt dag en nacht omringd door zwarte slaven die haar verzorgen en bedienen. Voor Caroline is dat de normaalste zaak van de wereld. Dat verandert wanneer ze beseft hoe wreed en onrechtvaardig slaven behandeld worden. Ze gaat zich inzetten voor afschaffing van de slavernij. Wat ze nooit had voorzien, gebeurt: ze komt tegenover haar familie, vrienden, en zelfs haar verloofde te staan.”

In het bovenstaande stukje heb je net kunnen lezen wat de basis van het verhaal is. Maar dan gebeurt het natuurlijk: de burgeroorlog (secessie-oorlog) breekt uit. Dat is één van de grootste burgeroorlogen van Amerika, waarin de Unie tegenover de Confederatie kwam te staan. De Unie waren de noordelijke staten, de Confederatie waren de zuidelijke staten, die de slavernij wilden behouden.

Dit boek is het eerste deel van een trilogie. Ik vond dit boek in de plaatselijke bibliotheek en hoewel ik er nog nooit over had gehoord, besloot ik het toch maar mee te nemen. De andere 2 wil ik ook nog lezen, maar ik moet eerst mijn 9 aangekochte beginnen lezen, want die lonken naar me vanop de boekenplank.

Oke, dit boek is dus gewoonweg geweldig! Ik ben echt zo iemand die graag historische fictie leest, gewoon omdat zo een verzonnen verhaal binnen een echte historische context me aanspreekt. Over de secessie-oorlog had ik nog nooit iets gelezen (ik had er wel al over geleerd in de geschiedenisles), dus nu kwam dat mooi uit. Ook het hele verhaal errond is prachtig. Je kan je helemaal vinden in het standpunt van het hoofdpersonage en het Lynn Austen hanteert een mooie schrijfstijl. Zeker een aanrader voor fans van historiek! Het enige minpuntje vond ik (geen idee hoe het kwam) dat het naar het einde toe wat langdradig werd. Maar dat hangt denk ik af van het tijdstip wanneer je het leest, ik begon naar het einde toe echt het gevoel te hebben van: Komaan, is dit bijna gedaan? Ik wil the fault in our stars lezen! Ik weet het, een regelrechte schande.

Cijfer: 8,5/10
Jaar: 2003
Oorspronkelijke titel: Candle in the Darkness
Pagina’s: 487

This entry was posted in BOOKS and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Bevrijdend licht – Lynn Austin

  1. Lyanne says:

    Wow, dit klinkt als een mooi boek! Ga ik zeker eens proberen. :)

Leave a Reply

