The Hunger Games – May the odds be ever in your favour.

Zoals ik al had geschreven (klik) ben ik vandaag gaan kijken naar ‘The Hunger Games’. Het eerste boek van de trilogie is eindelijk verfilmd en hoe! We volgen het meisje Katniss Everdeen, 16, dat woont in District 12 van Panem, het land dat ooit Noord-Amerika was. Het is verdeeld in 12 districten (eigenlijk 13, maar dat werd vernield) en wordt gedomineerd door het Capitool en de wrede President Snow. Ieder jaar worden de Hongerspelen georganiseerd. Hierbij worden van ieder district één jongen en één meisje geselecteerd die dan tegen elkaar moeten strijden in de arena in een strijd van leven en dood, want slechts één iemand kan het overleven. De Hongerspelen zijn eigenlijk een straf voor de districten, doordat zij ooit in opstand kwamen en door de spelen wil het Capitool hen eraan herinneren dat zij de baas zijn. Wanneer dus haar kleine zusje Primrose wordt uitgekozen, stelt zij zichzelf voor als vrijwilliger om de arena in te gaan. Haar district-partner wordt Peeta Mellark.

The Girl on fire and the guy with the bread. Together the starcrossed-lovers.

Diep in mij was ik wel ergens bang dat de film niet goed genoeg zou zijn in vergelijking met het boek en dat het dus een grote teleurstelling zou worden. Maar hoe kon ik dat ooit denken? Jullie weten allemaal wel dat de Harry Potter-boeken fantastisch verfilmd zijn, maar ze toch nog beter konden? Wel, ik denk niet dat het in dit geval zo is. Alles van het boek zit verwerkt in de film, op een paar kleine veranderingen na. De cast kan echt wel acteren en ze doen hun personage eer aan. Dan spreken we vooral van Jennifer Lawrence, die de hoofdrol van Katniss Everdeen vertolkt. Zij heeft met ‘The Hunger Games’ haar grote debuut gemaakt, want eerder was ze nog niet echt bekend. Ook Josh Hutcherson (Peeta Mellark) en Liam Hemsworth zijn leuk om naar te kijken. De soundtrack is wederom prachtig en het wijsje van Rue (vertolkt door Amandla Stenberg) is heartbreaking. Sommige dingen had ik mij anders voorgesteld, zoals het uiterlijk van de Capitoolmensen bijvoorbeeld en het Capitool zelf eigenlijk ook, maar dat was wel leuk om het van een ander standpunt te bekijken.

Wie de boeken nog niet zou gelezen hebben, het zijn er drie: de Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai of in het Engels: the Hunger Games,, Catching Fire en Mockingjay. Ik raad ze zeker aan, maar zorg dat je tijd hebt om ze te lezen, wanneer je er aan begint. Het is maar een goede tip, want je kan ze niet neerleggen! De film is nog maar net uit, dus je hebt nog plenty of time om die te gaan bekijken!

Happy Hunger Games!

 

This entry was posted in MOVIES and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to The Hunger Games – May the odds be ever in your favour.

  1. Joycelysanne says:

    ik ga er binnenkort ook heen, zin in!

Leave a Reply

