Water voor de olifanten – Sara Gruen

“De 93-jarige Jacob kijkt terug op zijn leven in een rondreizend circus. Een wonderbaarlijke wereld vol spanning, verdriet, woede en passie, met zijn eigen bizarre wetten, zijn eigen manier van leven en zijn eigen manier van sterven. Hij neemt de verzorging op zich van Rosie, de olifant die is binnengehaald als de nieuwe attractie die het circus voor de ondergang moet behoeden. Dan leert Jacob Marlena kennen, de betoverende mooie ster van het paardennummer, en haar echtgenote August, de charismatische maar wrede dierentrainer. Wanneer Jacob moet kiezen tussen zijn liefde voor Marlena en zijn wens te worden opgenomen in de familie van circusartiesten, lijken zijn dagen bij het circus geteld…”

O My God. Wat een geweldig boek! Ik werd erin meegetrokken vanaf het prille begin. Uitgelezen op minder dan een dag, extra info opgezocht over de musea waar de foto’s vandaan komen, zin om nog eens naar het circus te gaan… Dit boek roept vele gedachtegangen op.

Kan je je een beeld vormen van het circus dezer dagen? De vrachtwagens die een week op voorhand naar je toe komen om alles klaar te zetten? Heb je je ooit al eens afgevraagd waar het beeld vanuit de tekenfilms/speelgoed vandaan komt? Neem nu ‘Dumbo’ die Disney-film over het olifantje. Het circus trekt daar door het land met een trein. En nu zijn we er. De trein! In ‘Water voor de olifanten’ of ‘Water for elephants’ als de originele benaming, krijg je te zien -bijna dan- hoe het circus vroeger door het land reisde en hoe onfair de wereld er toen uitzag. Een lange trein die alle kunstenmakers (artiesten) naar het klootjesvolk (de toeschouwers) bracht, vele exotische dieren, sterke drank en weinig tot geen hygiëne. Er ontstaan vriendschappen, haat, jaloezie, moordneigingen… Je weet niet wie je kan vertrouwen en dat wordt je al snel duidelijk.

Je volgt het verhaal door de ogen van Jacob, die als verstekeling terechtkomt bij het circus ‘The Benzini Brothers most spectacular show on earth’. Al snel heeft hij een job als dierenarts te pakken. Hierdoor mag hij bij de artiesten eten en komt hij in contact met Marlena en natuurlijk August, zijn baas. Maar niet alles loopt op rolletjes. Zo moet hij een kamer delen met Kinko -die daar allesbehalve tevreden mee is-, verdwijnen er alsmaar vaker knechten en is de nieuwe aanwinst van het circus een olifant, die niets anders doet dan eten.

Oke, zoals ik al liet doorschemeren: dit boek is geweldig! Ik denk dat ik wel zeker mag zeggen, dat dit boek mijn favoriet is vanaf nu. Het heeft een hele nieuwe wereld voor me laten opengaan. Ik wil ooit eens naar zo’n oud circusmuseum gaan.

‘Water voor de olifanten’ is zowel spannend als romantisch en meeslepend. Er ontbreken geen puzzelstukken, je voelt je betrokken met de personages. Vooral met de jonge Jacob, die zich toch wel staand moet houden tussen een aantal bullebakken. Misschien dat het niet echt een boek is voor jou, ik kan me dat voorstellen wanneer je dit zo allemaal leest, maar het is het lezen waard. Voor 100%.

Ook ben ik nu benieuwd naar de verfilming hiervan. Misschien dat ik die binnenkort wel eens ga bekijken, en dan laat ik jullie wel weten in welke opzichten ik hem slechter vind. Ja, slechter, want beter kan niet.

This entry was posted in BOOKS and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Water voor de olifanten – Sara Gruen

  1. Jessy says:

    Ik heb die film gezien
    hij is echt mooi!
    haha ik verklap maar niets :$

Leave a Reply

