Confessions of a fifth grader

Wanneer je naar het vijfde jaar van de middelbare school gaat heb je genoeg opmerkingen meegekregen die je hoofd doen tollen. “Je moet al je werk plannen”, “Het vijfde is het moeilijkste jaar”, Je gaat je best moeten doen om erdoor te zijn” etc. De doorsnee reactie is -tjah- doorsnee. Je lacht die opmerkingen weg en zegt dat het wel zal meevallen. Keep on dreaming sista’s. Vergeet het maar. Het vijfde is werkelijk véél drukker dan het vierde. In het begin van het jaar valt alles wel goed mee, maar vanaf de krokusvakantie gedaan is, begint het pas. Leerkrachten slingeren massa’s opdrachten naar je hoofd, je moet een boek lezen voor dit vak, voor dat vak, je moet een paper maken voor dat andere onnozele vak… Het werk blijft zich opstapelen. Totdat je dat crisismoment krijgt waarop alle deadlines binnen handbereik liggen en je tijd voorbij vliegt.

Nu, dat crisismoment heb ik nog net niet bereikt, ik ben nog redelijk kalm. Maar de lijst met opdrachten ligt naast mij lieflijk te knipogen. Het weer werkt ook niet echt mee, maar ik moet zeggen dat het tropische weer me wel een energieboost geeft. Wat ik dus nog voor onmogelijks moet doen: een bloemlezing maken van een halfuur voor Nederlands (inclusief biografieën van de dichter en de fotograaf van de -jawel- foto’s die we moeten voorzien), een eigen Cockney Rhiming Slang zin maken (google!), een paper maken voor OTC (Oude Talen en Cultuur) over één van de technieken uit de oudheid, een Frans boek uitlezen tegen maandag, een Engels boek uitlezen -tegen weet ik veel 2 weken ofso- en daarover met mijn groepje nog iets origineels qua presentatie te verzinnen… En dat is nog maar het begin.

Tips voor alle vierdejaars: lach niet me de tips van je ouders, maar hou ze in je achterhoofd en haal alvast een stofzuiger in huis voor al het stof uit het hoofd te zuigen. Oke, deze was niet grappig.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Confessions of a fifth grader

  1. Jeske says:

    Wacht maar tot je naar vervolgonderwijs gaat, dan ga je alles wat je nu zegt onzin vinden. Echt, als ik het nu zo had als op de middelbare school, heerlijk!

Leave a Reply

